Éttrend

Cékla, a rubinvörös harcos
2019. április 09., kedd
Szerző: Szeretet világa

Bizony, a céklára, amelyet az emberiség ősidők óta ismer, joggal tekinthetünk úgy, mint testünk megbízható őrére, hiszen felveszi a harcot számos betegséggel, köztük még a rákkal szemben is. A cékla legrégebbi lelete úgy hatezer évvel ezelőtti, s egy újkőkorszaki településről származik. De tudjuk azt is, hogy később a babilóniaiak és a föníciaiak már nagy mennyiségben termesztették, majd római segítséggel jutott el kontinensünk északi területeire. Nos, igen, ezt is tehát a rómaiaknak köszönhetjük, még akkor is, ha Monty Pythonék nem említik a Brian élete című filmklasszikusukban a rómaiak ezen érdemét.

Védelem

A cékla és a rák

Túllépve azon, hogy a kereszténnyé vált germán birodalomban Nagy Károly rendeletbe foglalta a cékla termesztését, érdemes még megemlíteni, hogy ez a kifejezetten a Földközi-tenger vidékén honos csodarépa ma már megtalálható szerte a világban. Tudnunk kell, hogy az általunk ismert háromféle répa, a takarmány-, a cukor- és céklarépa közül utóbbi akkor ideális, ha nagyjából fele akkora méretű, mint egy átlagos felnőtt ember ökle. De mi mindenre is jó a cékla?
1961-ben nagy nemzetközi érdeklődést váltott ki dr. Ferenczi Sándor felfedezése, aki állatkísérletekben megfigyelte, hogy a cékla vörös festékanyaga – a betain – tumorellenes hatású. A humánkísérletekben, a kemoterápián átesett páciensek vérképe (amely a kezelések hatására romlik) jelentős javulást mutatott néhány hetes céklalé-kúra után. De ne szaladjunk ennyire előre!

Vérnyomáscsökkentés

Az a csodálatos nitrát

A cékla előnye leginkább a magas nitrát tartalmából adódik, amely grammonként legalább hússzor több az egyéb zöldségekhez viszonyítva. A céklában levő nitrátok a kutatások tanúsága szerint csökkentik a vérnyomást, és azt is megfigyelték, hogy minél magasabb a kezdeti vérnyomás, annál nagyobb a csökkenés. A nitrátok a szájban és a bélben levő baktériumok hatására nitrogén-monoxiddá alakulnak, amely ellazítja és tágítja az ereket így lehetővé teszi a vér szabad áramlását. Egy ausztrál tanulmány szerint, ha a céklát széles körben fogyasztanák a szív-, és érrendszeri betegségekkel összefüggő halálozást 10 százalékkal lehetne csökkenteni.

Céklát a sportolóknak!

A cékla  nitrátjai  azonban nem csak a vérnyomást csökkentik, hanem az állóképességet is javítják. 2010-ben egy vizsgálat megállapította (University of Exeter), hogy azok a felnőttek, akik 500ml céklalét fogyasztottak edzés közben, 16 százalékkal hosszabb ideig bírták a megterhelést, mint a kontrollcsoport. A céklában a nitrátok és  az egyéb antioxidánsok erősítik egymás hatását, és csökkentik az izmok oxigénszükségletét, amely lehetővé teszi a hatékonyabb edzést és csökken a fáradtságérzet.

Felveszi a harcot a demenciával

2011-ben egy amerikai egyetem (Wake Forest University North Carolina) kimutatta, hogy a cékla lassíthatja a demenciát. Úgy gondolják, ez egyrészt a nitrogén-monoxid miatt történik, amely az agyban is javítja a vérkeringést, másrészt a magas folsavtartalom lehet az oka. Mindössze két-három kis gumó elfogyasztása már biztosítja a napi folsav szükséglet 75 százalékát, a cékla élénkbíbor színét adó betanin nevű anyag pedig egy kutatás szerint segíthet megakadályozni azoknak a lerakódásoknak a kialakulását az agyban, amelyek az Alzheimer-kórért is felelősek.

Tesztoszteron

A cékla afrodiziákum, és még egy kicsit több

A céklában sok a cink, amelynek rendszeres, moderált dózisú fogyasztása férfiak esetében nem csak a libidót növelheti meg, hanem csökkenti a korai magömlés és a merevedési zavarok kialakulásának esélyét, emellett pedig növeli a tesztoszteronszintet is. Egy kutatás szerint a cékla magas cinktartalma miatt a prosztata egészségét is segíthet megőrizni, illetve hozzájárul a szerv megfelelő működéséhez, a benne található alfa liponsavnak köszönhetően pedig a csontok egészségéhez is hozzáteszi a magáét, illetve megköti a nehézfémeket. Ugyan az ősi rómaiak a céklalevet elsősorban láz és székrekedés kezelésére fogyasztották, de afrozidiákumként is számon tartották, s ez utóbbi szerepe ma már tudományosan is bizonyítást nyert. Sőt, arra is fény derült, hogy a zöldségben található folsavnak köszönhetően a terhesség korai szakaszában számos fejlődési rendellenesség – például a nyitott gerinc – kialakulása is megelőzhető, ezért a kismamák számára különösen ajánlott a cékla fogyasztása. Ráadásként még segíti a sebgyógyulást, és az izomszövet épülését is.

Támogatja az immunrendszert, szabályozza a szívritmust

A cékla magas cinktartalma miatt az immunrendszert is segíthet erősíteni, így szervezetünk sokkal könnyebben küzdi le a fertőzéseket, illetve betegségek után hamarabb regenerálódik. A cékla, illetve a cékla zöldje tele van káliummal. A kálium fontos a szívritmus és az idegek szabályozásához, ezért a céklafogyasztás jót tesz a szívnek, a keringésnek és az egész érrendszer, illetve az erek egészségének is.

A cékla és a rák elleni küzdelem

A cékla erőteljes gazdag színárnyalatát a betacyanin nevű pigmentnek köszönheti, amely egyben erőteljes antioxidáns is. A betacyanin hatására  12,5 százalékkal lassul a prosztata és mellráksejtek növekedése. (2011  Howard University  Washington, USA). A további kutatások dolga hogy bebizonyítsa magának a gumónak a fogyasztása is előidézi-e a pozitív hatást.
A cékla erőteljes gazdag színárnyalatát a betacyanin nevű pigmentnek köszönheti, amely egyben erőteljes antioxidáns is, ezért ez a növény kiváló antioxidáns tulajdonsággal rendelkezik. A betacyanin hatására  12,5 százalékkal lassul a prosztata és mellráksejtek növekedése, továbbá a májra – a test legfontosabb méregtelenítő szervére – is jó hatással bír. A májban a méreganyagok lebontása során szabadgyökök képződnek, melyeket a cékla antioxidáns hatóanyagai semlegesítenek, de a méregtelenítés az ideális testsúly elérésében is segít.

És végül, de nem utolsó sorban: a cékla igen magas rosttartalommal bír, 100 g cékla fogyasztása már a napi ajánlott rostmennyiség 10 százalékát tartalmazza, de ne feledjük, hogy a legtöbb vitamin a cékla levében található! Kiváló kálium-, kalcium-, vas-, szilícium- és magnéziumforrás, de tartalmaz rezet, cinket, mangánt, ként, jódot, kobaltot, krómot, nikkelt, B1-, B2-, B6- és C-vitamint, folsavat, niacint és biotint is.
Kapcsolódó cikkek

Kiapadt tápanyagtartalom, megetetett társadalom

2019. április 24., szerda Éttrend Hozzászólás: 0 db Szerző: Szeretet világa A terményhozamok növekedésével táplálékaink egyre inkább üres héjakhoz válnak hasonlatossá. Vajon hány őszibarackot, narancsot vagy brokkolit kell ma megennünk, hogy ugyanannyi tápanyaghoz...

bővebben

Csicsóka, te drága!

2019. április 08., hétfő Éttrend Hozzászólás: 0 db Szerző: Szeretet világa Ez a kedves, becéző névre hallgató zöldség – számos jótékony élettani hatása ellenére – sajnos még manapság sem foglalja el méltó helyét a tömegek bevásárló listáján, bár az egészséges...

bővebben
Blogértesítő

Kérj értesítőt a legfrissebb cikkek megjelenéséről!